Veelgestelde vragen
Na het doornemen van onderstaand overzicht nog vragen over de activiteiten van het Programma Kwaliteit van Zorgverzekeraars Nederland en het meetprogramma?
Neem hier contact met ons op.
Waarom worden PREMs en PROMs-metingen uitgevoerd?
De uitkomsten van deze onderzoeken worden door verzekeraars gebruikt bij het maken van afspraken met zorgverleners. Om goede afspraken te kunnen maken, is het belangrijk te weten hoe de consument de zorg heeft ervaren. Om deze ervaringen zo betrouwbaar en onafhankelijk mogelijk te verzamelen, worden wetenschappelijk gevalideerde methodes ingezet, zoals PREMs en PROMs.
Zijn patiënten(-verenigingen) betrokken bij de onderzoeken?
Patiëntenverenigingen zijn nauw betrokken bij het ontwikkelen en uitvoeren van patiëntervaringsonderzoeken. Ze worden betrokken bij het totstandkomen van de vragenlijsten en zij hebben zitting in begeleidingsgroepen van onderzoeken. Er wordt vakliteratuur verzameld m.b.t. kwaliteitskaders en onderzoeken vanuit het perspectief van de patiënt en er worden focusgroepen gehouden om belangrijke aspecten van kwaliteit te selecteren. Daarnaast wordt via cognitieve interviews bij patiënten onderzocht of de vragenlijsten voor hen helder en te begrijpen zijn.
Zijn onderzoeken alleen voor zorgverzekeraars van belang?
Nee, omdat verzekeraars de kwaliteit van de verleende zorg toetst en de resultaten terugkoppelt aan de zorgaanbieders, is het onderzoek van belang voor alle mensen die zorg nodig hebben. De zorgaanbieders zelf kunnen met de resultaten van het onderzoek gericht aandacht besteden aan de verbeterpunten die het onderzoek heeft opgeleverd.
Waar kan ik de resultaten van metingen terugvinden?
De onderzoeksresultaten worden gebruikt door de deelnemende zorgverzekeraars. Deze worden nog niet allemaal gebruikt voor zorginkoop en/of communicatie aan consumenten. Eventuele (validatie-)rapporten zijn te vinden op deze site. Benchmarkresultaten worden geplaatst op informatiewebsites van zorgverzekeraars of patiëntorganisaties en, indien van toepassing, op de website van Zorginstituut Nederland.
Kan er een situatie ontstaan waarbij patiënten voor meerdere metingen worden uitgenodigd?
Vanuit Zorgverzekeraars Nederland streven we ernaar om de belasting voor de patiënt zo minimaal mogelijk te laten zijn. Wanneer een patiënt gelijktijdig in meerdere zorgtrajecten is behandeld, kan deze situatie wel ontstaan. Er is (nog) geen voorziening om dit zorgbreed te voorkomen. Per zorgaanbieder kan er wel ‘ontdubbeld’ worden. Het meetbureau kan hierin voorzien. Het is daarbij raadzaam om te letten op de benodigde aantallen per vragenlijst. Zo is het bijvoorbeeld wenselijk dat oncologie patiënten de PREM-Oncologie ontvangen en niet de PREM-Ziekenhuiszorg.
Kan de PREM-vragenlijst gemeten worden in combinatie met de PROMs en hoe werkt dat?
Ja dat kan op voorwaarde dat het aantal respondenten voldoende is . De minimale N is in de meetinstructie opgenomen indien daar landelijke afspraken voor gelden. De PREM wordt bij voorkeur 2 tot 6 weken na behandeling uitgevraagd vanuit het continue meetsysteem van waaruit ook de PROMs worden uitgevraagd. In sommige gevallen wordt de PREM gekoppeld aan de PROM nameting in het systeem waar de PROM mee gemeten wordt. Het is dus mogelijk om de aandoeningspecifeke PREMs via de PROMs-tools uit te vragen. Het meetbureau moet de lijst dan opnemen. Aandachtspunten zijn:
- Hoeveel tijd nodig is om de voldoende ‘N’ te krijgen. De PREM gaat mee met de post-PROM, op de meetmomenten die vastgesteld zijn door de beroepsgroep of aanbevolen worden de wetenschappelijke commissie van de kwaliteitsregistratie.
- Zorgaanbieders geven aan de meetorganisatie van de PROMs aan dat zij toestemming verlenen om de data door te zetten naar ZN voor een benchmarkmeting.
Is het vanuit zorgverzekeraars verplicht om zelf te meten?
Nee, tenzij anders is afgesproken of overeengekomen in contractering. Zo zijn in het geval van fysiotherapie en farmacie vanuit zorgverzekeraars afspraken over meten gemaakt. Ook kan een ziekenhuis of kliniek afspraken hebben gemaakt over verplicht meten met een patiëntenorganisatie zoals in het geval van Borstkankervereniging Nederland ten behoeve van het Roze lintje. Verder zijn er afspraken mogelijk in het kader van klinische registraties of met individuele zorgverzekeraars over verplichte metingen.